11-24-2011, 01:56 AM
#10
تاريخ التسجيل: Jan 2010
رقم العضوية: 24945
الجنس: ذكـــر
العمر: 35
المشاركات: 14,007
التقييم: 605
مزاجي:
My MMS
تائب إلى الله .. لا أريد سوى الجنة ||
رد: موضوع حيرني
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doc yous khaled
مع احترامي للمدير والمشرفين ،
أنا ليا وجهة نظر . ما حاقول وجة نظر تانية بالعكس هيا وجهت نظر واقعية
أنا بدرس بمصر من سنتين تقريبا ، و موضوع الفجوة الي بتقولي عليه هو حقيقي موجود
ولو سالتي اي فلسطين ، شو سبب الكره لمصر ، ما حيقلك حكومة سابقة ولا لاحقة الامر الي مؤثر بشكل كبير
الشعب نفسه ، لو يا اختي الكريمة انزلتي عمصر ، حتشوفي ناس عبدت المال ، حتقولي مو كلهم اوك أنا موافق لو قلتلك 90٪ و الباقي تحت سن الرشد ، يتعلمه المهنة ، النصب والغش والكذب جعلوا كل الناس يكرهوهم ، في ناس كويسين بس هدول قلال وبكونوا مرتاحين وببيوتهم ، اما عامة الناس الي بنتعامل معهم زي كده ، تخيلي في المسجد بندفع فلوس ، اجاني قريبي ليزورني ، رحنا انصلي ، ففي مكان لوضع الأحذية لازم تدفعي فيه او بره بنسرق حذائك
صراحة بدون زعل أنا ما بحب المصريين ، أنا فلسطيني ، وما اعرفت حد لليوم اجه مصر وحبها ، ناسها مو متل زمان ، اتغيروا ، حب المال بذل
الشجرة المثمرة لا بد أن يقذفها الناس بالحجارة ..
ولعلمك دى تانى مرة تشتم فيها .. وتعمم كلامك
والمرادى مش هسمحلك فى التطاول
احترم مشاعر الآخرين ..
فى المسجد اها بعض الأماكن تسمى خزنة لوضع الأمانات .. فى مساجد معينة معظمها بتبقى مساجد كبيرة وتاريخية بيزورها سياح .. فالأمانات دى عشان تحط الحذاء لازم تدفع فلوس .. لكن مش للتعميم ..
مسجاد كتير عادى مفيهاش شئ ..
تحب المصريين متحبهمش .. ولا هتزود حاجة .. يا معلم .. وولا هتنقص
بس احترم حالك وأنتا بتحكى عن 90 % من الشعب .. أنتا كده بتشتم مصر كلها بدون حتى مراعاة الأخلاق
ولا أن فيه ناس فى المنتدى مصريين ...
يللى بتقول المصريين عبدوا المال ..
المصريين نزلوا الثورة عشان يصدوا الظلم مش عشان لقمة العيش
الحمد لله لينا رب بيررقنا وعايشين أحسن عيشة ..
فيه ناس بتحب الفلوس وده طبيعى .. وموجود فى بلدك .. وفى أى بلد ..
بس احنا لقمتنا بنقسمها سوا .. والحمد لله معندناش خالص حب المال دى .. أنا جيرانى بعتبوا اهلى لو حد تعب فيهم .. الناس كلها فى الشارع تزوره وتعمل معاه الواجب وكلهم جدعان وصحاب مروءة وجدعنة ..
والله العظيم فيه ناس عايشة تحت خط الفقر ناس بتشوف اللحمة من العيد للعيد ..
وعمرهم ما طلبوا مساعدة من حد ولا مدوا ايديهم .. لأنهم عارفين ان ليهم رب يرزقهم ..
المصرين دول يخويا ..
أرض فلسطين اتروت بدماهم واسأل أجدادك
لو كان صلاح الدين عايش كان يمكن رد عليك وقالك .. حب مصر ولا لا
وعرف فى مصر يعنى ايه جهاد ويعنى ايه شعب لا يخاف الموت ....
وبعدين اقولك ايه شوف الثورة شوف الشباب شوف المشايخ ...
كل دول ولا كأنك شايفهم ...
فكم من صحيح مات من غير علة ........ وكم من سقيم عاش حينا من الدهر
وكم من فتى أمسى وأصبح ضاحكا ..... وأكفانه في الغيب تنسج وهو لا يدري
وكم من صغار يرتجى طول عمرهم ...... وقد أدخلت أجسامهم ظلمة القبر
وكم من عروس زينوها لزوجها ......... وقد قبضت أرواحهم ليلة القدر
فمن عاش ألفا وألفين ................ فلا بد من يوم يسير إلى القبر
اللهم اغفر لأبى وأدخله الجنه بغير حساب ولا سابق عذاب
صل على حبيبك .. يشفع لك ..
ادعولى بسعة الرزق والهداية والزوجة الصالحة
اقتباس المشاركة