المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : متى تحين المعركة ؟؟

حسام المصرى
04-24-2010, 12:40 PM
فى ظل التجاوزات التى تشهدها القضية الفلسطينية من الحكومة المصرية وردود الفعل المستكرة لها بكل الطرق الممكنة إلا انه يبقى هناك سرا يختفى عن الجميع ..

مهما مرت الأيام والسنين ومهما تغيرت الحكومات سوف تظل القضية الفلسطينية هى قضيتنا وستظل الحكومة المصرية تدافع عنها بكل ما اوتى من قوة ..

نعى أن هناك بعض التجاوزات .. ولكن ربما تكون جزءا من خطة الخداع الاستراتيجى والعدو يعرف ذلك جيدا ..

يعرف أن مهما حصل بيننا فنحن نكرههم وهم كذلك ..

لأ أتصور أن يخطر على بال أحد منا أن يضع يديه فى يد عدوه بحسن نية إطلاقا .. فهذا بعيد عن التوقعات وعلينا ان نعى ذلك جيدا ..

ما نريده الآن هو حل جذرى وحل مؤقت فقط يستطيع أن يوفر لنا الفرصة للعودة سريعا .. وهو السلام المؤقت ..

أتصور أن خطة الخداع الاستراتيجى هى ما تقوم به الحكومة المصرية الآن .. لتضليل العضو .. ففى الحين الذى يظن الجميع ان اسرائيل ومصر من ناحية الحكومات بينهم حب وتآلف وأن جميع الدول العربية ضد مصر ..

سوف يفاجأ بنجاح خطة الخداع وهى الخطة التى تميز بها المصريون مثلما فعلوا فى حرب 1973 لولا غباء العرب .. الذين اتخذوا مصر لهم عدوا وبالتالى لم تجد مصر أمامها سوى أمريكاما هى وحيدة وبالتالى اضطر الجانب المصرى أن يقدم تنازلات ولكن مع مررو الوقت بدأ يأخذ حقه الطبيعى واسترد أرضه وهذا كان الهدف الأسمى ...

اجهزة المخابرات المصرية أعتقد أنها لا تهدأ وانها تركز حاليا على نقاط الضعف فى العدو الصهيونى .

اتوقع أيضا مثملا كان يذكر لنا مدرسونا أن هناك جانبا فى الخباء تقوم فيه مصر بتطوير أسلحة خاصة بها ويمكنها ردع العدو ..

ولكن يبقى السؤال

متى تحين المعركة ؟؟

فى ظل المواقف الباهتة من عدم التعاون الذى تتخذه ل الدول العربية التى ضد مصر .. وفى ظل وجود القواعد العسكرية على بلاد عربية مثل السعودية وقطر .. قطر التى تزعم أن كل هدفها هو تحرير فلسطين وللأسف أكتر دولة عربية تملك قواعد أمريكية ...

كيف ستقوم المعركة والعدو يستطيع أن يضربط بدقه من أرضك .. بالتالى ميعاد المعركة ليس الآن ..

نريد فعلا ان نحارب قريبا ولكن فى ظل الظروف الصعبة جدا .. أمريكا واسرائيل وغيرهم ..بأعتى الأسلحة .. مقابل الجيش المصرى فقط .. وهذا ما يريده جميع الدول العربية ..

أن تكون مصر أمام المدفع بينما هم فى سباتهم , فجميعنا نعرف ان مصر هى الدولة التى تمتلك أقوى جيش على المجال العربى وأقوى جنود هم "خير أجناد الأرض "

كل ما تنتظره مصر حاليا .. هو ايجاد الوقت المناسب لخوض المعركة ...

اتوقع ان يكون هذا الوقت عندما يتم تطهير الدول العربية من القواعد العسكرية كالكويت والسعودية وقطر .. وأتوقع ان سيتم شن حرب عسكرية ربما على ايران ينشغل فيها الجانب الأمريكى والاسرائيلى وبالتالى تحين الفرصة زى ما بيتقال وسط الهيصة أننا نسترد أرضنا ..

ده النموذج اللى أنا متوقعه ..

وفى النهاية نحن ندعو أن يوفق الله جميع المجاهدين ويشتت جمع العدو الغاشم .. داعيين الله أن يحين وقت المركة

هذا الموضوع للنقاش وللنقاش آدابه .. سأناقش من يتكلم باحترام ويحترم وجهة نظر الآخرين ..

ومن لا يحترم النقاش فليقل مثلما يريد ولن أحترمه أو أرد عليه

مآهينآز
04-24-2010, 03:26 PM
اَلسّــلَام عليكُم ،
أهلَاً حُسام ، ممم مبدأياً أنا نوعاً ما مُتفهمة وجهة نظرك فِ طرح الموضوع
لكن شباب فلسطين مِن الصعب انهم يتقبلوا رأيك ، او حتى يناقشوك ويختلفوا معاك على هواك
لَأن ببساطة لَا أحد يتقمص دور الَأخر ، ليحاول فهمه وتوصيل وجهة نظره بأسلوب يليق بالَأخر
حتى أنت لِلَأسف فى طرح الموضوع قضيت على اى محاولة ممكن من خلَالها يكون فى نقاش جاد
لولا غباء العرب .. الذين اتخذوا مصر لهم عدوا
ممم على إعتبار ان المصريين أذكياء ..!!
يا حُسام مِن حق كُل إنسان أنه يشوف شعبه أفضل ، وأجمل شعب ، وأهله أذكى ناس
ده جزء من تقوية الَإنتماء وواجب الَإنسان تجاه وطنه
لكن لَازم مُراعاة الَأخر ، مِش من حقك أنك توصف كُل العرب مُقارنة بمصر بالغباء
عموماً بالنسبة للموضوع هو معروف ان جزء من سيكولوجية الشعب المصرى الَإلتفاف حول الحكومة خاصة فى الَأزمات
ومهما كان أحساس أغلب أهل مَصر بالقهر ، وَالظلم من الحاكم .. بيكون عادةً فى نوع مِن الَألفة بتظهر فى اوقات الازمات
وهى سمة لصيقة بعموم شعب مصر على مر التاريخ ، وَلِلَأسف مش الكُل بيتفهم سيكولوجية الشعب الَأخر
وبالتالى دايماً بيحصل صِدام فى الافكار ، ومُشاحنات بين الَامة كلها ، هى سبب أغلب المشاكل

:

فى ظل التجاوزات التى تشهدها القضية الفلسطينية من الحكومة المصرية وردود الفعل المستكرة لها بكل الطرق الممكنة ..

عفواَ برأيي اَلشخصى أن مفيش تجاوزات من الحكومة المصرية فى حق القضية الفلسطينية
لكن فى صمت مِن الحكومة المصرية لِلتجاوزات من الجانب الصهيونى ، بحق مصر ، وفلسطين
وعلى فكرة هو صمت من كُل العرب والمُسلمين لكن لقرب مصر الجغرافى ، بيجعلها فى بؤرة الكلام اكتر
بالَاضافة لَإن التجاوزات الصهوينية مش بس بحق القضية الفلسطينية ، لكن كمان بحق الحدود الجغرافية المصرية

لأ أتصور أن يخطر على بال أحد منا أن يضع يديه فى يد عدوه بحسن نية إطلاقا .. فهذا بعيد عن التوقعات وعلينا ان نعى ذلك جيدا ..

أكيد يا حُسام ،
العدو هو العدو ، والجميع يفهم ويعى ذلك
لكن الحكومة المصرية تلتزم بأتفاقات ومُعاهدات وليست خطة ولا خداع إستراتيجى
وإنما من مبدأ السّلَامة ،
بعدين فى قاعدة سياسية بتقول .. (( إن افضل طريقة للمُصالحة بين عدوين .. أن تجعل لهم عدواً مُشترك ))..
وأبحث عن إيران لِتعرف سبب زيادة العلاقات بين الحكومة المصرية والصهاينة
الحكومة المصرية تخشى ايران ، وامريكا ، والصهاينة والعرب جميعهم كذلك
لكن مصر ، والعرب أجمع ليس لديهم اى سّلاح لمواجهة المد الَإيرانى
اما الَأخرون فلديهم ، وَهُنا تُكمن الَأسرار ..!!

عموماً أنا لَا أحلل صمتهم ، بل على العكس ان ضد مبدأ السلامة بتلك الطريقة
انا شخصياً لم أكن ضد كامب ديفيد ..
كامب ديفيد فى تِلك الحقبة من الزمن كان لها معنى ، اما إستمرارها إلى الان .. ليس له اى معنى ..!!
مِئات التجاوزات من الجانب الصهيونى ، وتستمر المعاهدة
ولو حدث تجاوز واحد من الجانب المصرى ،، ...!!!

اتوقع أيضا مثملا كان يذكر لنا مدرسونا أن هناك جانبا فى الخباء تقوم فيه مصر بتطوير أسلحة خاصة بها ويمكنها ردع العدو ..

أتوقع أننا كعرب جميعاً .. لسنا شعوب مُنتجة .. وإنما مُستهلكة
أصحاب أكبر نسبة شراء أسلحة على مُستوى العالم - هم الشعوب العربية ، أيضاً لمبدأ السلامة المُستقبلية

فى ظل المواقف الباهتة من عدم التعاون الذى تتخذه ل الدول العربية التى ضد مصر ..
وفى ظل وجود القواعد العسكرية على بلاد عربية مثل السعودية وقطر ..
قطر التى تزعم أن كل هدفها هو تحرير فلسطين وللأسف أكتر دولة عربية تملك قواعد أمريكية

عفواً يا حُسام .. الشعوب العربية مش ضد مصر ..!!
لكن فى توتر فى كل البلاد من بعض افراد ناتج عن عدم فهم للأخر
أنت نفسك ضد قطر والسعودية بزعم ان لديهم قواعد أمريكية

يا أخى من حقهم يكون لديهم ما يؤمن بلدهم ، ولو من نظرهم - سواء قواعد أمريكية أو غيره ..!!
كُل الدول العربية تنتهج منهاج السلامة المُستقبلية
تخوف من اى شيئ ممكن يحدث من إيران ..!!

السعودية وقطر والبحرين والعراق دول مشاكلها مع ايران أكبر من كل مشاكل فلسطين
عفواً فين إحنا من الخليج العربى الذى قد يُصبح بين عشية وضحاها الخليج الفارسى
فين كُنا من البحرين حينما كانت ستصبح جزء من المد الفارسى

لا اله الا الله
من حق كل بلد إنها تدافع عن جغرافيتها بما تراه ملائِم لها
ومش من حق الاخرون أنهم يحجروا على تصرفها ما داموا لم يمدوا لها يد العون

اتوقع ان يكون هذا الوقت عندما يتم تطهير الدول العربية من القواعد العسكرية كالكويت والسعودية وقطر ..

ممم يا حسام حتى لو تم تطهير الدول العربية من القواعد العسكرية الامريكية ،، الجيوش العربية فى دول الخليج بالتحديد
لن تترك ذلك القطر من أرضها طالما بقيت إيران تُهدد وجودها

وأتوقع ان سيتم شن حرب عسكرية ربما على ايران ينشغل فيها الجانب الأمريكى والاسرائيلى
وبالتالى تحين الفرصة زى ما بيتقال وسط الهيصة أننا نسترد أرضنا ..
ده النموذج اللى أنا متوقعه ..

شخصياً لا اتوقع حرب للفرس مع امريكا الان
مازال أمامهم الكثير قبل بدأ معركة

وفى النهاية نحن ندعو أن يوفق الله جميع المجاهدين ويشتت جمع العدو الغاشم ..

اللهم أمين يارب

:

صحيح يا حُسام على فكرة
جهاد العدو القريب أولى من جهاد العدو البعيد
مصر فيها مشاكل كتير ، وكل مُشكلة تُعتبر عدو
جِهاده أولى من جهاد أى عدو أخر

يعطيك العافية حسام
وسامحنى إذا كُنت تجاوزت او طولت فى الرد
إحترامى :)

حسام المصرى
04-24-2010, 04:02 PM
اَلسّــلَام عليكُم ،
أهلَاً حُسام ، ممم مبدأياً أنا نوعاً ما مُتفهمة وجهة نظرك فِ طرح الموضوع
لكن شباب فلسطين مِن الصعب انهم يتقبلوا رأيك ، او حتى يناقشوك ويختلفوا معاك على هواك
لَأن ببساطة لَا أحد يتقمص دور الَأخر ، ليحاول فهمه وتوصيل وجهة نظره بأسلوب يليق بالَأخر
حتى أنت لِلَأسف فى طرح الموضوع قضيت على اى محاولة ممكن من خلَالها يكون فى نقاش جاد

نشوف ودى وجهة نظرك والصراحة أنا شايف انه مكنش لازم تقولى ان شباب فلسطين مش هيتقبلوها .. عرفتى منين .. :shababsmile225:

وبعدين دى وجهة نظرى والأسلوب كويس جدا دنا مردتش أتطاول بالكلام حتى :shababsmile256:

ممم على إعتبار ان المصريين أذكياء ..!!
يا حُسام مِن حق كُل إنسان أنه يشوف شعبه أفضل ، وأجمل شعب ، وأهله أذكى ناس
ده جزء من تقوية الَإنتماء وواجب الَإنسان تجاه وطنه
لكن لَازم مُراعاة الَأخر ، مِش من حقك أنك توصف كُل العرب مُقارنة بمصر بالغباء
عموماً بالنسبة للموضوع هو معروف ان جزء من سيكولوجية الشعب المصرى الَإلتفاف حول الحكومة خاصة فى الَأزمات
ومهما كان أحساس أغلب أهل مَصر بالقهر ، وَالظلم من الحاكم .. بيكون عادةً فى نوع مِن الَألفة بتظهر فى اوقات الازمات
وهى سمة لصيقة بعموم شعب مصر على مر التاريخ ، وَلِلَأسف مش الكُل بيتفهم سيكولوجية الشعب الَأخر
وبالتالى دايماً بيحصل صِدام فى الافكار ، ومُشاحنات بين الَامة كلها ، هى سبب أغلب المشاكل

أنا وصفى كان وليد الموقف مش وصف عام يعنى العرب مفكروش صح وموقفوش مع السادات الراجل الذكى جدا .. وأنا بحترم العرب كلهم وهما مش أغبياء انا مقلتش كده غير على الموقف المذكور

وبالنسبة أن الشعب المصرى ذكى فهو ذكى فعلا والكل يعرف ده .. لكن بلاش نطلع بره الموضوع

وفعلا الشعب المصرى بيتمسك بالحكومة فى أوقات كتير خصوصا لما تكون حاجة تمس كرامة المواطن المصرى ...

عفواَ برأيي اَلشخصى أن مفيش تجاوزات من الحكومة المصرية فى حق القضية الفلسطينية
لكن فى صمت مِن الحكومة المصرية لِلتجاوزات من الجانب الصهيونى ، بحق مصر ، وفلسطين
وعلى فكرة هو صمت من كُل العرب والمُسلمين لكن لقرب مصر الجغرافى ، بيجعلها فى بؤرة الكلام اكتر
بالَاضافة لَإن التجاوزات الصهوينية مش بس بحق القضية الفلسطينية ، لكن كمان بحق الحدود الجغرافية المصرية

فعلا دى وجهة نظرك

أكيد يا حُسام ،
العدو هو العدو ، والجميع يفهم ويعى ذلك
لكن الحكومة المصرية تلتزم بأتفاقات ومُعاهدات وليست خطة ولا خداع إستراتيجى
وإنما من مبدأ السّلَامة ،
بعدين فى قاعدة سياسية بتقول .. (( إن افضل طريقة للمُصالحة بين عدوين .. أن تجعل لهم عدواً مُشترك ))..
وأبحث عن إيران لِتعرف سبب زيادة العلاقات بين الحكومة المصرية والصهاينة
الحكومة المصرية تخشى ايران ، وامريكا ، والصهاينة والعرب جميعهم كذلك
لكن مصر ، والعرب أجمع ليس لديهم اى سّلاح لمواجهة المد الَإيرانى
اما الَأخرون فلديهم ، وَهُنا تُكمن الَأسرار ..!!

معاكى حق فى النقطة دى .. بس احنا أكيد يعنى مش هنفضل طول عمرنا معتمدين على حد غيرنا ...

المنطق ميقولش كده خالص ... وتأكدى ان فى خطة خداع استراتيجى وأن أى مسلم هدفه هو تحرير لاقدس فى أى مكان فى العالم ... وسير الزمن يؤكد صحة كلامى ..

ولكنى أحترم وجهة نظرك

عموماً أنا لَا أحلل صمتهم ، بل على العكس ان ضد مبدأ السلامة بتلك الطريقة
انا شخصياً لم أكن ضد كامب ديفيد ..
كامب ديفيد فى تِلك الحقبة من الزمن كان لها معنى ، اما إستمرارها إلى الان .. ليس له اى معنى ..!!
مِئات التجاوزات من الجانب الصهيونى ، وتستمر المعاهدة
ولو حدث تجاوز واحد من الجانب المصرى ،، ...!!!

هيييجى الوقت اللى كل الاتفاقيات هنضرب بيها عرض الحائط بس لما نكون فى الطرف الأقوى زى موضحت

أتوقع أننا كعرب جميعاً .. لسنا شعوب مُنتجة .. وإنما مُستهلكة
أصحاب أكبر نسبة شراء أسلحة على مُستوى العالم - هم الشعوب العربية ، أيضاً لمبدأ السلامة المُستقبلية

يا ستى موافق .. بس عندك مثلا مصر مش أول برنامج نووى عربى تبناه عبد الناصر وأول علماء نووين كانوا مصريين .. ايه اللى خلاكى متأكدة أننا هنفضل نستورد للأبد .. العقل مبيقولش كده خالص ؟..

وبعدين مهى دولة زى سوريا حاليا بتعمل أسلحة نووية ..

عفواً يا حُسام .. الشعوب العربية مش ضد مصر ..!!
لكن فى توتر فى كل البلاد من بعض افراد ناتج عن عدم فهم للأخر
أنت نفسك ضد قطر والسعودية بزعم ان لديهم قواعد أمريكية

أنا مقلتش الشعوب أنا قلت الدول والدول تعنى الحكومات ...

يا أخى من حقهم يكون لديهم ما يؤمن بلدهم ، ولو من نظرهم - سواء قواعد أمريكية أو غيره ..!!
كُل الدول العربية تنتهج منهاج السلامة المُستقبلية
تخوف من اى شيئ ممكن يحدث من إيران ..!!

ياسلام يعنى من حقهم يكون عندهم قواعد . ولا المفروض يكون عندهم جيش يحميهم خاص بيهم أنه أحسن ..

بعدين امريكا نجت فى دخول العراق بسهولة منين مش من الكويت ... واحنا لو افترضنا أننا بقى اللى عايزين نحارب .. مش القواعد دى هتكون نقطة ضعف عندنا ... أنا عايز أعرف فين الجيوش العربية اللى بتدافع عن نفسها ..

بتاع البحرين لما نجاد هدد ان البحرين هتكون ولاية فارسية .. راح اتحمى فى مصر .. مكل واحد من الحكام يعمل جيش عشان يكون ليه قوة وشأن

السعودية وقطر والبحرين والعراق دول مشاكلها مع ايران أكبر من كل مشاكل فلسطين
عفواً فين إحنا من الخليج العربى الذى قد يُصبح بين عشية وضحاها الخليج الفارسى
فين كُنا من البحرين حينما كانت ستصبح جزء من المد الفارسى

يبقى لازم يكون عندهم جيش قوى مش هنفضل طول عمونا نتمحك فى الكفرة .. احنا لو بقى لينا شأن الكل هيخاف مننا ..

لا اله الا الله
من حق كل بلد إنها تدافع عن جغرافيتها بما تراه ملائِم لها
ومش من حق الاخرون أنهم يحجروا على تصرفها ما داموا لم يمدوا لها يد العون

خلاص معنى كلامك انك مع الجدار العازل اللى احنا بنناه عشان نحمى نفسنا .. كلامك ميتفهمش غير كده

شخصياً لا اتوقع حرب للفرس مع امريكا الان
مازال أمامهم الكثير قبل بدأ معركة

دى وجهة نظرك .. ولكن أنا اتوقع مدة 3 شهور وإذا لم تخضع ايران للعقوبات المفروضة عليها .. سيتم شن حربا عسكرية ..

اللهم أمين يارب

:

صحيح يا حُسام على فكرة
جهاد العدو القريب أولى من جهاد العدو البعيد
مصر فيها مشاكل كتير ، وكل مُشكلة تُعتبر عدو
جِهاده أولى من جهاد أى عدو أخر

خلاص يبقى نخلينا فى مشكلة رغيف العيش :shababsmile237:

يعطيك العافية حسام
وسامحنى إذا كُنت تجاوزت او طولت فى الرد
إحترامى :)

لا مفيش حاجة .. أنتى اللى سامحينى

نور الهدى
04-25-2010, 09:55 PM
اها .. قلتلي

والله يا حسام مصر و كل الدول العربية لا عندها استراتيجيات .. ولا حكامها حكام اذكياء بما فيهم السادات الرجل المش ذكي جدا ..

ربما مشاعر الانتماء الوطني او مش عارفة ايش بتسموه بتخليك تحكي هيك ..

لكن كل ما حصل في 73 و بعده لم يكن سوى اتفاقيات سياسية .. و الا على الصعيد العسكري اليهود كانوا اقوى بكثير و بصراحة يعني هو مش انتصار ..

انما وسيلة لعدم المواجهة ..

هاد هو اللي بندرسه بالتاريخ .. و اكيد العرب مش حيقولوا هيك في مناهجهم الدراسية ..

//

شغلة اخيرة ..

اتوقع ان يكون هذا الوقت عندما يتم تطهير الدول العربية من القواعد العسكرية كالكويت والسعودية وقطر .. وأتوقع ان سيتم شن حرب عسكرية ربما على ايران ينشغل فيها الجانب الأمريكى والاسرائيلى وبالتالى تحين الفرصة زى ما بيتقال وسط الهيصة أننا نسترد أرضنا ..

طهروا ارضكم من مبارك انتوا كمان !!

ازا ما في قواعد بالدول العربية .. في انظمة و حكومات بدها اقتلاع ..

تصبحوا على خير !

حسام المصرى
04-26-2010, 02:49 AM
اها .. قلتلي

والله يا حسام مصر و كل الدول العربية لا عندها استراتيجيات .. ولا حكامها حكام اذكياء بما فيهم السادات الرجل المش ذكي جدا ..

لكن كل ما حصل في 73 و بعده لم يكن سوى اتفاقيات سياسية .. و الا على الصعيد العسكري اليهود كانوا اقوى بكثير و بصراحة يعني هو مش انتصار ..

هاد هو اللي بندرسه بالتاريخ .. و اكيد العرب مش حيقولوا هيك في مناهجهم الدراسية ..

//

شغلة اخيرة ..

تصبحوا على خير !

أنا مش عارف أنتى متنرفزة ليه كده ..

يا ستى مصر عندها استراتيجيات ... أمال اللى السادات عمله ده كان ايه .. صنية بطاطس :ShababSmile237:

وما حصل فى 73 هو انجاز وهى أول حرب حقيقية ضدج العدو الاسرائيلى الذى خر صريعا فى 6 ساعات بفضل الله وبفضل سواعد المصريين ..

ولكن الاتفاقيات السياسية نتيجة للتخاذل العربى ضد مصر من أغلب الدول هو من جعلنا نوقع الاتفاقيات ..

وأرجوكى لا تتكلمى عن السادات الشهي بهذه الطريقة..

اذكروا محاسن موتاكم ..

وبعدين الرجال عمل خطة رجعتلنا أرضنا والحمد لله ..

حسام المصرى
04-26-2010, 02:52 AM
اها .. قلتلي

//

شغلة اخيرة ..

تصبحوا على خير !

أنا مش عارف أنتى متنرفزة ليه كده ..

يا ستى مصر عندها استراتيجيات ... أمال اللى السادات عمله ده كان ايه .. صنية بطاطس :ShababSmile237:

وما حصل فى 73 هو انجاز وهى أول حرب حقيقية ضدج العدو الاسرائيلى الذى خر صريعا فى 6 ساعات بفضل الله وبفضل سواعد المصريين ..

ولكن الاتفاقيات السياسية نتيجة للتخاذل العربى ضد مصر من أغلب الدول هو من جعلنا نوقع الاتفاقيات ..

وأرجوكى لا تتكلمى عن السادات الشهي بهذه الطريقة..

اذكروا محاسن موتاكم ..

وبعدين الرجال عمل خطة رجعتلنا أرضنا والحمد لله ..

مش انتصار .. ده كلام يتقال ..

عموما ده أعظم انتصار حتى الآن ضد العدو الصهيونى وكل أهدافنا اتحققت ..
وبعدين تاريخ ايه اللى بتتكلمى عليه ده .. ده أى كلام فى البطيخ اللى يقول أن ده مكنش انتصار ...

ياستى مبارك ده على الأقل شارك فى حرب ضد اسرائيل ... وعلى الأقل مش زى عباس ..

عموما أنا لم أرد أن يكون الحوار بهذهالطريقة ... ولكنى رديت بمثل طريقتك

نور الهدى
04-26-2010, 11:32 PM
:)

ما بعرف كيف حسيت اني معصبة مع اني كنت رايقة ع الآخر

يا حسام اللي بخالفك الرأي ما بيعني انه بيهاجمك :)

و انا لسة عند رايي

و يا سيدي انت سميها استراتيجية زي ما بدك .. لكن انا بشوفها استسلام و صينية بطاطس على قولتك

الاسم ما بيغير في طبيعة المسمى بشيء ^^

بعدين انا مش حاطة مصر في قفص الاتهام لحالها .. كل الدول حالها مش احسن .. لكن بما انك حكيت عن مصر ما حبيت اخرج على الموضوع

عموما ده أعظم انتصار حتى الآن ضد العدو الصهيونى وكل أهدافنا اتحققت ..
وبعدين تاريخ ايه اللى بتتكلمى عليه ده .. ده أى كلام فى البطيخ اللى يقول أن ده مكنش انتصار ...

مش انت يا حسام اللي طالب في كلية الهندسة و للآن ما تخرجت ولا انا اللي بنقرر ازا كلام التاريخ و استنتاجاته كلام في البطيخ او لا :)

حكيتلك سميه انتصار .. لكن طبيعته بتضل استسلام .. او بالاحرى مجرد اتفاقية سياسية كنا الطرف الاضعف فيها :)

فعلا صرنا مثل الغريق اللي بيتعلق بقشة ..

بدنا اي شي نفخر فيه مع انه فش اشي اصلا !!

ياستى مبارك ده على الأقل شارك فى حرب ضد اسرائيل ... وعلى الأقل مش زى عباس ..

طيب و مين حكالك انه بشرفني عباس ؟؟

ازا مفكر انه انت هيك بتعيرني فيه بتكون غلطان .. انا مثلك يتمنى الله ياخده اليوم قبل بكرة

و لو انك قرات كلامي برحابة صدر كان شفت انه ما خصيت مبارك لحاله بالذكر ^^

//

على فكرة .. رأيي بالسادات مش حيتغير ^^

و كل واحد حر برايه ولا شو قلت

//

ردي مختصر جدا لانه عم ذاكر بكرة عندي امتحان

بس افضى رح ارجع للموضوع ان شاء الله :)

دعواتكم

سلاموو

حسام المصرى
04-27-2010, 01:49 AM
بصى رأيك عن السادات ده انتى اللى هتتحاسبى بيه ... فبراحتك ..

أنا بس بقولك ان ربنا قال اذكروا محاسن موتاكم ..

بالنسبة أن احنا وقعنا على الاتفاقية بعد حرب 1973 .. ده بسبب ان أمريكا وقفت مع اسرائيل مش بسبب أن احنا ضعفا..

لا بالعكس .. احنا علمنا اليهود الأدب .. واهم شئ من المعركة ان أرضنا كانت تتحرر والحمد لله اتحررت .. ومصر دولة لها كيان ...

وجميع العرب تابعين لها ..

مصر هى من تصنع القرار .. وبغيرها لا نجد لأى دولة عربية قرار ..

نور الهدى
04-28-2010, 10:08 PM
بصى رأيك عن السادات ده انتى اللى هتتحاسبى بيه ... فبراحتك ..

أنا بس بقولك ان ربنا قال اذكروا محاسن موتاكم ..

شوف يا حسام انا هون مش باعطي رايي بشخص عادي حياته و قراراته ما بتمسني لا من قريب ولا من بعيد ..

انا هون باعطي رايي بشخص كان ليه قرارات حمقاء أثرت بشكل مباشر علي و عليك و على الجميع

لما الواحد يقبل انه يكون سياسي يقرر بمصير الملايين يبقى الانتقادات حتجيه من كل صوب و حوب ..

و كمان يبقى يتحمل مسئوليته كاملة .. لانه مش بمنصب تشريف بل بمنصب تكليف

و هون انا مش شايفة انه تحمل مسئوليته بأمانة .. و هادا هو اللي حاصل

فــ -اذكروا محاسن موتاكم - كلمة حق لكن استعملتها في الوضع الغلط .. لانه ازا السادات مات .. نتيجة اعماله باقية

ولو انه فكر بهالشي كان تصرف بطريقة تانية

لكن السياسيين عادة ما بفكروا لمراحل بعد موتهم !!

و حسبنا الله و نعم الوكيل فيهم ..

//

النسبة أن احنا وقعنا على الاتفاقية بعد حرب 1973 .. ده بسبب ان أمريكا وقفت مع اسرائيل مش بسبب أن احنا ضعفا..

لا بالعكس .. احنا علمنا اليهود الأدب .. واهم شئ من المعركة ان أرضنا كانت تتحرر والحمد لله اتحررت .. ومصر دولة لها كيان ...

كلامك فيه مغالطة ..:

- الاتفاقية سببها ان امريكا وقفت حنب اسرائيل و مش بسبب انه الموقف العربي كان ضعيف -

بصراحة كلامك لا محل له من الاعراب !!

و مش منطقي بالمرة

كون امريكا جنب اسرائيل - و هاد شيئ طبيعي جدا - جعل الموقف العربي ضعيف .. هاي هي النتيجة اللي انت متعفف تحكيها

لكنها موجودة حتى و ان ما حكيتها :)

لسة ما حدا من العرب علم اليهود الادب يا حسام .. عقلانيا و من اللي عم نشوفه هاد اللي صاير

و صدقني انا متفهمة احساسك الوطني و كونك بتحب مصر .. لكن النظرة العاطفية هاي ما الها مكان

و عمرها ما حتوصلنا لشيء ..

لتغيير الوضع لازم نعترف انه فينا اخطاء و عيوب .. و ما اكثرها ..

و بعدين بيسهل تصحيحها

اما ازا ما حدا شاف في وطنه او بالاحرى بنظامه عيب او خلل .. يبقى حنقول انه الوضع تمام و ما حيصير تطور

و للاسف هاد اللي بشوفه في كلامك

مصر هى من تصنع القرار .. وبغيرها لا نجد لأى دولة عربية قرار ..

له يا حسام ..

قرار ايش اللي بتحكي عنه .. مش تصنع قرار لنفسها بالاول ؟؟

يا اخي اضحك علي حد غيري .. واضح انك في كوكب تاني .. كوكب مصر !!

//

عموما

الاختلاف لا يفسد للود قضية ..

و كلامي مش شخصي ولا هجوم على مصر لانها مصر !!

كلنا بنحب مصر و اهلها ..

لكن نظامكم سيء و هالشي كلكم بتعرفوه ..

و كل الانظمة على فكرة مش احسن .. لكن بما انه الكلام عن السياسة المصرية انحصر الكلام عليها

و سلام الله عليكم :)

حسام المصرى
04-29-2010, 08:45 PM
يبدو انك خرجتى عن مسار الموضوع الأصلى ..

الموضوع اسمه متى تحين المعركة ..

لكن نعمل ايه فى العرب

التفكير واحد بيحبوا يتكلموا فى الماضى وبس ..

ويا ستى فعلا مصر هى اللى بتصنع أى قرار .. وهى أقوى جيش عربى ..

وبإذن الله تحين المعركة

كل مصرى مع ما فعله السادات حتى ولو اختلف القليل ولكن مصر ككيان جميعها تفتخر بالسادات ..

نور الهدى
04-29-2010, 09:02 PM
يبدو انك خرجتى عن مسار الموضوع الأصلى ..

الموضوع اسمه متى تحين المعركة ..

لكن نعمل ايه فى العرب

التفكير واحد بيحبوا يتكلموا فى الماضى وبس ..

انت مضحك :)

شوف موضوعك ازا بيحكي عن الماضي او لا ^^

سوف يفاجأ بنجاح خطة الخداع وهى الخطة التى تميز بها المصريون مثلما فعلوا فى حرب 1973 لولا غباء العرب .. الذين اتخذوا مصر لهم عدوا وبالتالى لم تجد مصر أمامها سوى أمريكاما هى وحيدة وبالتالى اضطر الجانب المصرى أن يقدم تنازلات ولكن مع مررو الوقت بدأ يأخذ حقه الطبيعى واسترد أرضه وهذا كان الهدف الأسمى ...

هنا انا شفت انه كلام غلط من وجهة نظري و حبيت اصححه ..

حقي برضه و ان كان موضوعك :)

//

شغلة اخيرة

مش رح تحين المعركة حتى نغير ما بانفسنا كشعوب و نصلح انفسنا .. و بعدين يحكمنا ناس بخافوا الله

اما مع الوضع الحالي بلاش تحلم تحين لا معركة ولا بطيخ

اصلا انت بتضحك على حالك بقصة الخداع الاستراتيجي

خداع ايش هادا اللي دام عشرات السنين .. و اللي بدفع ثمنه الآلاف ؟؟

في الوقت اللي الاسياد العرب .. السياسيين المحنكين عم ينهبوا و يظلموا و يضطهدوا شعوبهم ؟؟

استراتيجية هاي ؟؟

هي حماقة .. بل ذل و هوان !!

و ما حدا بيقدر يثبت غير هيك

حتى انت من خلال كلامك ما اثبتت شيء

كله كلام شعارات و مشاعر وطنية فارغة و بس .. و ما جبت ولا دليل على " توقعاتك" ..

سلاموو

حسام المصرى
04-29-2010, 09:15 PM
اسم الموضوع يدل على أنه بيتكلم عن حاجة لسة هتحصل ..

كون انى مجبتش دليل على توقعاتى فوالله انا ولا شغال فى المخابرات ولا رئيس مصر عشان أقول ..

اخيرا الطبيعى ان المعركة هتحصل ... وأكيد لازم نستعدلها ..

اللى انتى متعرفهوش أن فيه شبكات تجسس كتير جدا اكتشوها بين مصر واسرائيل ..
اللى انتاى متعرفهوش كمان ان اسرائيبل قلقانة من شرائ مصر أسلحة متطورة يمكنها ان تهدد مصالحها ..

بالنسبة انى أحلم أو لا فدى حاجة تخصنىأنا

وانسان من غير أحلام يبقى مش انسان ..

أخيرا اتعودنا على سياسة الاحخباط والحقد من الكل .. عادى

تكلمى على هواكى لعل ذلك يخفف عنك قليلا

نور الهدى
04-29-2010, 09:32 PM
بس بس بلاش

حسستني انك ضحية !!

اللى انتى متعرفهوش أن فيه شبكات تجسس كتير جدا اكتشوها بين مصر واسرائيل ..
اللى انتاى متعرفهوش كمان ان اسرائيبل قلقانة من شرائ مصر أسلحة متطورة يمكنها ان تهدد مصالحها ..

اللي لازم تعرفه يا حسام انه مش الاسلحة اللي ممكن تهدد مصالح اسرائيل .. بل الفكر ..

و الفكر الوحيد اللي ممكن يهدد مصالحهم هو الفكر الاسلامي .. و اللي هو مضطهد في مصر و في كل الدول العربية عموما .. ما بتقدر تنكر :)

و كمثال ممكن ناخد ايران .. كل هالهيصة على شي مش رح يحصل .. لانه باطنا ايران و الغرب مش اعداء

هاد شيء معروف .. لانه الفكر الايراني ابعد ما يكون عن الفكر اللي اهل السنة منتهجينه :)

القوة مش بالاسلحة انما بالايمان .. و للاسف هالشغلة مش متحققة لسة ..

لذلك كلامي مش ناتج عن احباط .. و على فكرة انا آخر من يتشائم من الوضع

لكن في فرق شاسع بين الاحباط و الواقعية :)

الحلم مش غلط .. لكن بده شغل و تفكير واقعي و عقلاني .. و هاد اللي بحاول اوصله الك و يبدو انه ما وصل

اما بسبب انك حاسس مصر منبوذة من الجميع .. او انك مفكر انه كل الناس حاقدين عليكم مع انه مش هاد اللي حاصل !!

//

تكلمى على هواكى لعل ذلك يخفف عنك قليلا

حسستني انه خليت الموضوع متنفس ههههههه

على فكرة هالاسلوب ما بيمشي حاله معي .. و مش محتاجة لشيء يخفف عني اصلا

بلا منه هالاسلوب لانه بيحسسني اني بحكي مع طفل مش مع شخص واعي و مسئول :)

و على فكرة مش بحكي على هواي .. انما هي مجرد استنتاجات منطقية ما رديت عليها اصلا :)

ردودك كلها عبارة عن محاولات استفزاز ما مشي حالها

//

الهدف مش انه اثبت انه معي حق .. ولا هو موضوع شخصي

لكن يبدو انك حساس زيادة حبتين ^^

على فكرة

اسم الموضوع يدل على أنه بيتكلم عن حاجة لسة هتحصل ..

و آخر رد الي تحدث عن هاد الشيء اللي لسة هيحصل لكن يبدو انك ما شفته :)

//

الامل لازم يكون موجود و انت ما بتعرفني لتحكم ازا انا بنتهج سياسة احباط او لا ..

لكن هاد الامل و الاحلام بدها تخطيط و معرفة و توضيح للواقع اللي بنعيشه .. لتكون خطة الطريق للهدف واضحة :)

كل النجاحات ايا كانت بتمر بهاي المراحل

لذلك

ما تحكم ع الناس من غير ما تفهم تفكيرهم :)

و السلام ختام

حسام المصرى
04-29-2010, 09:36 PM
هذا الموضوع للنقاش وللنقاش آدابه .. سأناقش من يتكلم باحترام ويحترم وجهة نظر الآخرين ..

ومن لا يحترم النقاش فليقل مثلما يريد ولن أحترمه أو أرد عليه

حسام المصرى
04-29-2010, 09:40 PM
.{ المـتـفـائـل إنـسان يـرى نـوراً غـيـر مـوجـود ..

و الـمـتـشـائـم إنـسان أحـمـق، يـرى نـوراً ولا يـصـدق أنـه مـوجـود !! ..

يبدو انك حطاها ومش عارفة معناها ..

اهو أنا بقى المتفائل ..

نور الهدى
04-29-2010, 09:41 PM
لا حول ولا قوة الا بالله

هلأ صار اسلوبي منحدر :))

عموما هاد رد الضعفاء

ولو قويت حجتك .. لما علا صوتك :)

و على فكرة

لازم تزيد هاي الجملة في آخر موضوعك

و ان لم استطع الرد على الحجة بحجة اقوى منها فسأهدد و لن ارد ايضا

حسام المصرى
04-29-2010, 09:52 PM
برافو ..

يا قوية

نور الهدى
04-30-2010, 07:04 AM

اهلا و سهلا

.:.!دموع الرحيل!.:.
04-30-2010, 01:55 PM
ممكن يا حسام بعد إذنك

بمآ إنك بتمثل هـون افكار وخطط الحكومة المصرية ( قدس الله سرها )

توصلهآ بإسمي .. انا كإنسانة مسلمة ومواطنة فلسطينية

جزيل شكري وعرفآني إلهآ

على هالخطة الهائله العظيمة ..

الي حكيت عنها

والي قاعد يدفع تمنها أهل غزة بحصآر

قضـى على الصغار والكبار

والمرضى الي مش لاقيين علاج ..

وكمـان شكر شديد شديد

عشـان الآربعه الي اختنقوآ مبارح

بالنفق بالغاز ..

وكمـان على الجدار .. العظيييم

الي قاعدين يبنوآ عشان يرضوآ أسيادهم

والي تحتوآ مضخـات مي ْ للحؤول دون

مرور حتى رغيف خبز إلى غزة ..

فعلا .. جزيل شكري وامتنآني يا حكومة مصر :)

خطة هائله ... رفعت راسنا ..

وحققت مرادنا..

سبحـان الله :)

.:.!دموع الرحيل!.:.
04-30-2010, 01:55 PM
ممكن يا حسام بعد إذنك

جزيل شكري وعرفآني إلهآ

الي حكيت عنها

قضـى على الصغار والكبار

وكمـان شكر شديد شديد

بالنفق بالغاز ..

وحققت مرادنا..

haya-jor
04-30-2010, 03:39 PM
السلام عليكم ..

صراحة الموضوع شدني .. وما قدرت اقرأه دون ما اترك كلام فيه للأخ حسام المصري ...

اولا اخ حسام جرأتك صدمتني ... يعني كيف استطعت تبرئ كل تصرفات الحكومه المصريه بجمله واحده (( سياسه الخداع )) تخدع مين يا بابا ؟؟؟ !!!!!!

ورح ادخل معك بكل تفاصيل الموضوع مش عشان اغير فكرك بس لأنو بأسفني اقرأ كلام مثل هاد

يا اخ حسام دولتك مصر فيها قواعد امريكيه قبل انو يكون في قطر او السعوديه قواعد بأعوام طويله
وان كنت تجهل هاذا فلا أعجب !
هذه القواعد تم التوقيع على اتفاقيتها منذ عهد السادات وفي عام 1979 جاء في الصحافه الامريكيه تأكيد لوجود هذه القواعد .. وجاء تأكيد في مقال للكاتب فهمي هويدي واكد في مقاله على لسان احد أركان النظام المصري القائم، بوجود قواعد امريكيه على تراب مصر ... ولا جدل بأن هذه القواعد جويه وبحريه
وفي صحيفة العربي الصادرة في مصر بتاريخ 8/ 7 / 2001 ان 35 ألف طلعة جوية حربية أمريكية خرجت من الأراضي المصرية لتدمير العراق، وان عشرة آلاف طلعة جوية حربية أمريكية خرجت من القواعد الأمريكية في مصر لتدمير مواقع استرتيجية على ارض الصومال،.... وللعم ايضاً ان القواعد الجويه المصريه , الطائرات الامريكيه تستخدمها كا محطه لتتزويد بالوقود والخ ....
وبالنهايه أأكد انه هذه القواعد الموجوده على اراضي مصر تستخدم لتدمير الانفاق شريان الحياة الوحيد بين غزة المحاصرة ومصر... هذا ان توقفت على تدمير الانفاق فقط !

وبعدين يا اخ حسام مين قلك انو العرب شايفين مصر متحالفه او متأمره ... مصر خرجت من اي حسابات سياسيه رغم دورها التاريخي ( الماضي ) ورغم مساحتها الجغرفيه إلا انها بتغيب عن اي قرار سياسي في هاد الوقت ... فا ما تخاف من ناحية العرب ومشاعرهم اتجاه مصر

ومن ناحية فلسطين ومصر ... صعب تقنع عقووول بشريه بأنو مواقف مصر كحكومه وشعب مجرد سياسه ومابعرف شووو .. اذا الاحتلال البرطاني من عام 1917 والاحتلال الاسرائيلي ليومنا هذا لم يستطيعو ان يقتلو العروبه في شعب فلسطين ... فليكن لديك يقين بأن العرب وعلى رأسمهم ام الدنيا قتلت وشوهت اي انتماء كان ابناء فلسطين يشعرون به اتجاه عروبتهم .....

بس نصيحه انو تتوجه الى جكومتك بهاذا الفكر الرائع والتبرير لجميع مواقفها المخزيه ... لعلهم يخرجوا من صمتهم بما يتحفنا ..

تحيه

حسام المصرى
05-01-2010, 12:34 AM
ممكن يا حسام بعد إذنك

جزيل شكري وعرفآني إلهآ

الي حكيت عنها

قضـى على الصغار والكبار

وكمـان شكر شديد شديد

بالنفق بالغاز ..

وحققت مرادنا..

أنا مش بمثل أفكار الحكومة المصرية ..

أنا توقعى أن ده يحصل ...

بالنسبة للحاجات اللى أنتى اتكلمتى عنها ..أكيد الوضع هيتغير قريبا ان شاء الله ..

حسام المصرى
05-01-2010, 12:40 AM
السلام عليكم ..

صراحة الموضوع شدني .. وما قدرت اقرأه دون ما اترك كلام فيه للأخ حسام المصري ...

اولا اخ حسام جرأتك صدمتني ... يعني كيف استطعت تبرئ كل تصرفات الحكومه المصريه بجمله واحده (( سياسه الخداع )) تخدع مين يا بابا ؟؟؟ !!!!!!

ورح ادخل معك بكل تفاصيل الموضوع مش عشان اغير فكرك بس لأنو بأسفني اقرأ كلام مثل هاد

يا اخ حسام دولتك مصر فيها قواعد امريكيه قبل انو يكون في قطر او السعوديه قواعد بأعوام طويله
وان كنت تجهل هاذا فلا أعجب !
هذه القواعد تم التوقيع على اتفاقيتها منذ عهد السادات وفي عام 1979 جاء في الصحافه الامريكيه تأكيد لوجود هذه القواعد .. وجاء تأكيد في مقال للكاتب فهمي هويدي واكد في مقاله على لسان احد أركان النظام المصري القائم، بوجود قواعد امريكيه على تراب مصر ... ولا جدل بأن هذه القواعد جويه وبحريه
وفي صحيفة العربي الصادرة في مصر بتاريخ 8/ 7 / 2001 ان 35 ألف طلعة جوية حربية أمريكية خرجت من الأراضي المصرية لتدمير العراق، وان عشرة آلاف طلعة جوية حربية أمريكية خرجت من القواعد الأمريكية في مصر لتدمير مواقع استرتيجية على ارض الصومال،.... وللعم ايضاً ان القواعد الجويه المصريه , الطائرات الامريكيه تستخدمها كا محطه لتتزويد بالوقود والخ ....
وبالنهايه أأكد انه هذه القواعد الموجوده على اراضي مصر تستخدم لتدمير الانفاق شريان الحياة الوحيد بين غزة المحاصرة ومصر... هذا ان توقفت على تدمير الانفاق فقط !

وبعدين يا اخ حسام مين قلك انو العرب شايفين مصر متحالفه او متأمره ... مصر خرجت من اي حسابات سياسيه رغم دورها التاريخي ( الماضي ) ورغم مساحتها الجغرفيه إلا انها بتغيب عن اي قرار سياسي في هاد الوقت ... فا ما تخاف من ناحية العرب ومشاعرهم اتجاه مصر

ومن ناحية فلسطين ومصر ... صعب تقنع عقووول بشريه بأنو مواقف مصر كحكومه وشعب مجرد سياسه ومابعرف شووو .. اذا الاحتلال البرطاني من عام 1917 والاحتلال الاسرائيلي ليومنا هذا لم يستطيعو ان يقتلو العروبه في شعب فلسطين ... فليكن لديك يقين بأن العرب وعلى رأسمهم ام الدنيا قتلت وشوهت اي انتماء كان ابناء فلسطين يشعرون به اتجاه عروبتهم .....

بس نصيحه انو تتوجه الى جكومتك بهاذا الفكر الرائع والتبرير لجميع مواقفها المخزيه ... لعلهم يخرجوا من صمتهم بما يتحفنا ..

تحيه

كلامك عار من الصواب ..

هاتى الادلة على صحته .. يا ماما

بعدين من أيام 1948 مصر بس اللى متبنية القضية الفلسطينية .. احنا دفعنا دماء وأموال فى سبيل ان تحي القضية ..

ومهما تغيرت الحكومات فإننا كشعب قضيتنا الأولى هى القضية الفلسطينية وبإذن الله .. سيتحقق المنال ..

الحرب خدعة وستحين المعركة

haya-jor
05-01-2010, 12:19 PM
كلامك عار من الصواب ..

هاتى الادلة على صحته .. يا ماما

بعدين من أيام 1948 مصر بس اللى متبنية القضية الفلسطينية .. احنا دفعنا دماء وأموال فى سبيل ان تحي القضية ..

ومهما تغيرت الحكومات فإننا كشعب قضيتنا الأولى هى القضية الفلسطينية وبإذن الله .. سيتحقق المنال ..

الحرب خدعة وستحين المعركة

كيف يعني اجيبلك الادله ... اروح اصورلك القواعد !!! ما كلامي كان واضح من وين مصدره وما اعتقد انه عار من الصواب ... غير بعيون حضرتك

يا اخ حسام ليش بتناقض نفسك ... انت كلامك من الاول كان واضح انت ما تكلمت عن شعب ... تكلمت عن حكومه ... بدك تيجي لشعووووب فا رح تشبع كلام من شعووووب كل الدنيا ... مش بس مصر !!
حكم القدر على مصر او الاردن انو يكون الهم دور اكبر مش من شهامتهم ولا من حسن اخلاق شعووبهم او حكومتهم بس السبب الوحيد هو موقعهم الجغرافي ... فا يا باشا ما تفتي وتقووول انو مصر بس !!
لأنو بالمقابل ... لو تيجي لكل شعب من شعب البلاد العربي رح يقلك نفس الكلام (( احنا ساعدنا واحنا وفقنا واحنا واحنا واحنا ... ))

ترى يكون بعلمك امريكا كمان ساعدت الفلسطينين ... مافي دوله احتضنتهم واعطتهم حقوق وجوازات وكرامه مثل امريكا .... بالمقابل مافي فلسطيني على ارض مصر غير مهاااان بكل ما تحمله الكلمه من معنى سواء فلي عمل او جامعات او دوائر حكوميه او مطارات او حدود والخ ... ولا برضوو هادي من سياسه الخداع بتاعت مصر ؟؟

لكن تيجي للحق بأيش ساعدتوووو ؟؟؟ ازا كان هاد كل الي بتقدر عليه مصر بالمساعده ... فا اشهد بالله انها رح تكون في حرب ومعركه على قولك هههههههههه :ShababSmile233:

وطوول ما كل مواطن عربي ( مصري .. اردني .. خليجي ..) بشعر انو اعطا وعمل معروف في فلسطين
فثق انو مارح يكون لا في معارك ولا ولا حرب ولا قتال ولا رقص

يا اخ حسام ... موضوع مثل هاد كبير عليك وعلينا انو انت تفتي واحنا نرد عليك ...
وعشان تخلي موضوعك هادف وله معنى ... خذ بنصيحتي وخلينا نتكلم .. كيف ممكن نساعد الشعب الفلسطيني كا شعوب منساده خلف حكوماتها ورؤسائها ...

تحيه

حسام المصرى
05-03-2010, 12:24 AM
كيف يعني اجيبلك الادله ... اروح اصورلك القواعد !!! ما كلامي كان واضح من وين مصدره وما اعتقد انه عار من الصواب ... غير بعيون حضرتك

يا اخ حسام ليش بتناقض نفسك ... انت كلامك من الاول كان واضح انت ما تكلمت عن شعب ... تكلمت عن حكومه ... بدك تيجي لشعووووب فا رح تشبع كلام من شعووووب كل الدنيا ... مش بس مصر !!
حكم القدر على مصر او الاردن انو يكون الهم دور اكبر مش من شهامتهم ولا من حسن اخلاق شعووبهم او حكومتهم بس السبب الوحيد هو موقعهم الجغرافي ... فا يا باشا ما تفتي وتقووول انو مصر بس !!
لأنو بالمقابل ... لو تيجي لكل شعب من شعب البلاد العربي رح يقلك نفس الكلام (( احنا ساعدنا واحنا وفقنا واحنا واحنا واحنا ... ))

ترى يكون بعلمك امريكا كمان ساعدت الفلسطينين ... مافي دوله احتضنتهم واعطتهم حقوق وجوازات وكرامه مثل امريكا .... بالمقابل مافي فلسطيني على ارض مصر غير مهاااان بكل ما تحمله الكلمه من معنى سواء فلي عمل او جامعات او دوائر حكوميه او مطارات او حدود والخ ... ولا برضوو هادي من سياسه الخداع بتاعت مصر ؟؟

لكن تيجي للحق بأيش ساعدتوووو ؟؟؟ ازا كان هاد كل الي بتقدر عليه مصر بالمساعده ... فا اشهد بالله انها رح تكون في حرب ومعركه على قولك هههههههههه :ShababSmile233:

وطوول ما كل مواطن عربي ( مصري .. اردني .. خليجي ..) بشعر انو اعطا وعمل معروف في فلسطين
فثق انو مارح يكون لا في معارك ولا ولا حرب ولا قتال ولا رقص

يا اخ حسام ... موضوع مثل هاد كبير عليك وعلينا انو انت تفتي واحنا نرد عليك ...
وعشان تخلي موضوعك هادف وله معنى ... خذ بنصيحتي وخلينا نتكلم .. كيف ممكن نساعد الشعب الفلسطيني كا شعوب منساده خلف حكوماتها ورؤسائها ...

تحيه

لا الكلام عار من الصواب مش من وجهة نظرى ده من وجهة نظر العقل

فين المصادر اللى تؤكد صحة كلامك مش مش أى كلام نصدقه وخلاص... وكلامك عذرا خطأ بدون ةمصدر

وانتى بتقولى انه عشان موقعنا احنا بس فاحنا مجبرين نساعدكم .. لا أبدا انتى مخطئة ..

مكناش حاربنا ودفعنا دماء عشان فلسطين وبعدين أردن مين والناس نايمين ولا أى دولة عربيية هو فى حد عمل ولا هيعمل حاجة غير مصر..
خلينا نكون واقعيين ..

العرب كلهم عارفين ان مصر هى اللى تقدر .. كله بيعد يشتم لدلوقتى لكن ساعة الجد مصر اللى بيبقى ليها الكلمة والكل بيدارى ..

وانتى بتقولى أن الفلسطنيين مهانين على أرضنا ..

والله عيب الكلام ده

ناس لما بييجوا الشعب بيشيلهم فوق دماغهم .. وبيتعالجو على أرضنا وكل حاجة وبيدخلوا مصر أيام الحج ..

ده كل الفلسطنيين وكل القيادات بتاعة حماس .. دارسين فى مصر

الرنتيسى رحمه الله أمه مصرية على ما أعتقد وودارس فى مصر وغيرهم زى محمود الزهار..
دى يكن الأغراب فى بلدنا بياخدوا حقوق أكتر مننا احنا ..

وتيجى انتى فى الآخر تقولى الكلام ده .. الشعب المصرى معروف نه شعب مضياف أى نعم اللى مش هيحترمه أكيد الوضع هيكون مختلف تماما ..

ده الكوايته والسعوديين فى الجامعات بيتيسرلهم كل حاجة

ده حتى مورتانيا عندنا ناس فى كليتنا منها

يمكن والله اخدين امنيازات احسن منا ..

رقص

بالنسبة للكلمة دى فمش ماشيى مع اللى قبلها .. كنتى اكتبى قبلها طبل وزمر كانت هتبقى حلوة :ShababSmile237:

بعدين كون الموضوع كبير عليا أو مش كبير دى حاجة تخصنى أنا ومش مستنى حد يقول رأيه ..ممكن يكون كبير عليكى :ShababSmile237:

بالنسبة لموضوع مساعدة الشعب الفلسطينى .. تبقى حضرتك اعملى موضوع ..
لأن أنا شايف أن طلاب الجامعات والاخوان المسلمين فى مصر.. فى حكاية التبرعات مش مقصرين خالص ..

وكذلك كل الدول العربية

haya-jor
05-03-2010, 01:06 PM
لا الكلام عار من الصواب مش من وجهة نظرى ده من وجهة نظر العقل

فين المصادر اللى تؤكد صحة كلامك مش مش أى كلام نصدقه وخلاص... وكلامك عذرا خطأ بدون ةمصدر

وانتى بتقولى انه عشان موقعنا احنا بس فاحنا مجبرين نساعدكم .. لا أبدا انتى مخطئة ..

مكناش حاربنا ودفعنا دماء عشان فلسطين وبعدين أردن مين والناس نايمين ولا أى دولة عربيية هو فى حد عمل ولا هيعمل حاجة غير مصر..
خلينا نكون واقعيين ..

العرب كلهم عارفين ان مصر هى اللى تقدر .. كله بيعد يشتم لدلوقتى لكن ساعة الجد مصر اللى بيبقى ليها الكلمة والكل بيدارى ..

وانتى بتقولى أن الفلسطنيين مهانين على أرضنا ..

والله عيب الكلام ده

ناس لما بييجوا الشعب بيشيلهم فوق دماغهم .. وبيتعالجو على أرضنا وكل حاجة وبيدخلوا مصر أيام الحج ..

ده كل الفلسطنيين وكل القيادات بتاعة حماس .. دارسين فى مصر

الرنتيسى رحمه الله أمه مصرية على ما أعتقد وودارس فى مصر وغيرهم زى محمود الزهار..
دى يكن الأغراب فى بلدنا بياخدوا حقوق أكتر مننا احنا ..

وتيجى انتى فى الآخر تقولى الكلام ده .. الشعب المصرى معروف نه شعب مضياف أى نعم اللى مش هيحترمه أكيد الوضع هيكون مختلف تماما ..

ده الكوايته والسعوديين فى الجامعات بيتيسرلهم كل حاجة

ده حتى مورتانيا عندنا ناس فى كليتنا منها

يمكن والله اخدين امنيازات احسن منا ..

رقص

بالنسبة للكلمة دى فمش ماشيى مع اللى قبلها .. كنتى اكتبى قبلها طبل وزمر كانت هتبقى حلوة :ShababSmile237:

بعدين كون الموضوع كبير عليا أو مش كبير دى حاجة تخصنى أنا ومش مستنى حد يقول رأيه ..ممكن يكون كبير عليكى :ShababSmile237:

بالنسبة لموضوع مساعدة الشعب الفلسطينى .. تبقى حضرتك اعملى موضوع ..
لأن أنا شايف أن طلاب الجامعات والاخوان المسلمين فى مصر.. فى حكاية التبرعات مش مقصرين خالص ..

وكذلك كل الدول العربية

شووف يا اخ حسام انت جاي تنمي حبك لمصر بكلامك هون ولا شو القصه ؟؟؟
انا عايشه بصمر وبشووف بعنيا كيف الفلسطينين عايشبن هون اي امتيازات واي بطيييييخ؟؟؟ واي شايلنهم فوق دماغكم (( خليها على الله بس ))
اما اهل الخليج هما الي بنشالو فوق الدماغ في مصر وفي جامعاااات مصر وان كنت تجهل السبب فهذه مصييييبه !!!!
وبعدين يا اخي الموضوع مش موضوع تمنن او معايره ... مصر كـ دوله يكون بعلمك بتقدر ترفع من شأن المصرين كـ شعب وكـ دخل اكتررررر بكثير من الحال الي هما فيه ... فا دوله وحكومه مثل مصر انت برأيك مقصره جدا بحق شعبها كيف تروح تحط شعب غلبان ومشحر مثل الشعب الفلسطيني فووق دماغها !!!؟؟؟
انا ما قلتلك الموضوع كبير علي .. او عليك .... بس لأنو الموضوع مافيه نقاش بثقافه وبوعي ... غير انو استعراااااض لمواهبك الوطنيه وحبك لمصر
فااا الله يسعدك فووووق والدفاع عن الباطل اكبر مصيبه .... مصر مش سيئه ولا اي احد سيئ بالمطلق
لكن الوضع الي فيه اخوانا الفلسطينين هو السيئ بالمطلق عشان كده اكتب كلام يرضي ربك ونفسك قبل ما ترضي وطنيتك لمصرررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررر

سلااااااااام :ShababSmile236:

همسة وفاء
05-03-2010, 02:37 PM
[COLOR="Blue"]اللي رجعة

حسام المصرى
05-03-2010, 10:21 PM
شووف يا اخ حسام انت جاي تنمي حبك لمصر بكلامك هون ولا شو القصه ؟؟؟
انا عايشه بصمر وبشووف بعنيا كيف الفلسطينين عايشبن هون اي امتيازات واي بطيييييخ؟؟؟ واي شايلنهم فوق دماغكم (( خليها على الله بس ))
اما اهل الخليج هما الي بنشالو فوق الدماغ في مصر وفي جامعاااات مصر وان كنت تجهل السبب فهذه مصييييبه !!!!
وبعدين يا اخي الموضوع مش موضوع تمنن او معايره ... مصر كـ دوله يكون بعلمك بتقدر ترفع من شأن المصرين كـ شعب وكـ دخل اكتررررر بكثير من الحال الي هما فيه ... فا دوله وحكومه مثل مصر انت برأيك مقصره جدا بحق شعبها كيف تروح تحط شعب غلبان ومشحر مثل الشعب الفلسطيني فووق دماغها !!!؟؟؟
انا ما قلتلك الموضوع كبير علي .. او عليك .... بس لأنو الموضوع مافيه نقاش بثقافه وبوعي ... غير انو استعراااااض لمواهبك الوطنيه وحبك لمصر
فااا الله يسعدك فووووق والدفاع عن الباطل اكبر مصيبه .... مصر مش سيئه ولا اي احد سيئ بالمطلق
لكن الوضع الي فيه اخوانا الفلسطينين هو السيئ بالمطلق عشان كده اكتب كلام يرضي ربك ونفسك قبل ما ترضي وطنيتك لمصرررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررر

سلااااااااام :shababsmile236:

بصراحة كلامك اوفر أوى ... ومستفز جدا ..

المحترم فى بلدنا بيتعامل باحترام واللى مش محترم احنا مش هنعامله باحترام ..

دى قاعدة .. أما كلامك عن أن الفلسطنيين مهانين فده غلط جدا .. وواضح انك تتفننى فى كلام بدون مصادر أو أدلة عليه ..

كون مصر مقصرة بحق شعبها فمش عارف ايه داخله بالموضوع من الأساس ..

بالنسبة للنقاش والوعى فمن أول كلامك كان واضح انك بتحبى البطيخ .. وبعدتى عن الموضوع .

حبى لمصر والكلام ده مواهبى الوطنية اللى انتى بتتكلمى عنها حاجة برده تخصنى ..
الوضع اللى فيه الفلسطنيين فعلا سئ ..

اخيرا أنا بقول كلام مقتنع بيه 100 % ..

ياريت بلاش بقى رد تانى مستفز عشان مش طالبة خالص

جزائرية عاشقة فلسطين
05-07-2010, 10:43 PM
يعني سؤال صغيرون مثل هاد محيرك...

تحب تعرف الجواب...لما يصحى الضمير العربي ككل دون استثناء نقطة نهاية دون العودة الى السطر

حسام المصرى
05-07-2010, 11:58 PM
ماشى ... ان شاء الله..

فلسطينيه والراس مرفوع
05-08-2010, 01:43 AM
ممممممممم

ولا بلآش ..

No comment

أحسن ^^

أنين
05-08-2010, 02:58 PM
:ShababSmile225:

احم احم سؤال ., انت بتحكي عن مصر .. ولا عن المدينة الفاضلة .!

طبعا الموضوع يطوول جداً ., ولقصر وقتي .. راح اعلق عـ كم شغله .. وبتمنى يا أخ حسام ماتعتبر هـ الحكي شخصي لك

:

نعى أن هناك بعض التجاوزات .. ولكن ربما تكون جزءا من خطة الخداع الاستراتيجى والعدو يعرف ذلك جيدا

اسفه يعني على هـ الحكي .. بس حسيت حالي ئاعده بحضر mbc action .. يعني .. حلو نحب بلدنا وندافع عنها

بس مش لدرجة العمى !!

مش عارفه هو الاجتماع الي كان بشرم الشيخ من اسبوع .. خطة خداع .!

الجدار الفولاذي خطة خداع .؟

والقائمة تطوول

لاخيو .. خلي يخطر ع باللك .. لانو شكلوا راح تصحوا بالنهايه على ...

فا نصيحه يعني .. خلي الموضوع يخطر ع بالك ..

فى ظل المواقف الباهتة من عدم التعاون الذى تتخذه ل الدول العربية التى ضد مصر .. وفى ظل وجود القواعد العسكرية على بلاد عربية مثل السعودية وقطر .. قطر التى تزعم أن كل هدفها هو تحرير فلسطين وللأسف أكتر دولة عربية تملك قواعد أمريكية ...

قصدك من الموقف الحقير من قبل مصر .. واعلم منيح مافي دولة بتتخذ موقف ضد دولة أقل منها شأن .!

فا يعني انا حاسه في خربطه بالمعادله عندك .,

أما موضوع قطر .. فا اسمحلي شووي .. قطر على كل سيئاتها .. ومابعتقد في سيئات لكن خلينا نكون واقيعين مافي حدا كامل

قطر بالرغم من وجود قواعد امريكيه إلا انها بضل دوله عربيه في ضمير بيصحى .. لساته حيي ..

ماباعته بأرخص الاثمان .!!

أن تكون مصر أمام المدفع بينما هم فى سباتهم , فجميعنا نعرف ان مصر هى الدولة التى تمتلك أقوى جيش على المجال العربى وأقوى جنود هم "خير أجناد الأرض "

مصر مش امام المدفع ياعمي .. مصر بطلت تعرف شو يعني مدفع ..

قصدك الجيش الي بيقتل المتضاهرين ع الحدود مع غزة .!

لو قصدك هاد الجيش

فبحكي كلمه واحده .. لا عزاء

وبيسألو ليش الوطن العربي نايم .. وليش بطلت في عروبه ..

هاد احلى مثال على خيبة العرب

حسام المصرى
05-08-2010, 10:46 PM
ممممممممم

ولا بلآش ..

No comment

أحسن ^^

ععندك حق :ShababSmile237:

حسام المصرى
05-08-2010, 11:13 PM
:shababsmile225:

احم احم سؤال ., انت بتحكي عن مصر .. ولا عن المدينة الفاضلة .!

طبعا الموضوع يطوول جداً ., ولقصر وقتي .. راح اعلق عـ كم شغله .. وبتمنى يا أخ حسام ماتعتبر هـ الحكي شخصي لك

:

هحاول والله

نعى أن هناك بعض التجاوزات .. ولكن ربما تكون جزءا من خطة الخداع الاستراتيجى والعدو يعرف ذلك جيدا

اسفه يعني على هـ الحكي .. بس حسيت حالي ئاعده بحضر mbc action .. يعني .. حلو نحب بلدنا وندافع عنها

بس مش لدرجة العمى !!

دلوقتى أنتى بتغلطى فى مين أنا مش عارف .. عموما ربنا يسامحك

مش عارفه هو الاجتماع الي كان بشرم الشيخ من اسبوع .. خطة خداع .!

الجدار الفولاذي خطة خداع .؟

والقائمة تطوول

لاخيو .. خلي يخطر ع باللك .. لانو شكلوا راح تصحوا بالنهايه على ...

فا نصيحه يعني .. خلي الموضوع يخطر ع بالك ..

قصدك من الموقف الحقير من قبل مصر .. واعلم منيح مافي دولة بتتخذ موقف ضد دولة أقل منها شأن .!

فا يعني انا حاسه في خربطه بالمعادله عندك .,

أما موضوع قطر .. فا اسمحلي شووي .. قطر على كل سيئاتها .. ومابعتقد في سيئات لكن خلينا نكون واقيعين مافي حدا كامل

قطر بالرغم من وجود قواعد امريكيه إلا انها بضل دوله عربيه في ضمير بيصحى .. لساته حيي ..

ماباعته بأرخص الاثمان .!!

مصر مش امام المدفع ياعمي .. مصر بطلت تعرف شو يعني مدفع ..

قصدك الجيش الي بيقتل المتضاهرين ع الحدود مع غزة .!

لو قصدك هاد الجيش

فبحكي كلمه واحده .. لا عزاء

وبيسألو ليش الوطن العربي نايم .. وليش بطلت في عروبه ..

هاد احلى مثال على خيبة العرب

للنقاش آدابه ..

عفوا لن أناقش

نور الهدى
05-08-2010, 11:26 PM
هو لسة الموضوع عايش ...

شهيد
05-08-2010, 11:31 PM
هو لسة الموضوع عايش ...

لم تحن المعركة بعد :)

حسام المصرى
05-08-2010, 11:35 PM
اها عايش ..

haya-jor
05-09-2010, 04:50 AM
:ShababSmile225:

اسفه يعني على هـ الحكي .. بس حسيت حالي ئاعده بحضر mbc action ..[

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههه

أكشنــ هــ ــا :ShababSmile233:

فلسطينيه والراس مرفوع
05-09-2010, 08:11 AM
ععندك حق :ShababSmile237:

عفـوآ أخـي .. ما قصـدت اني موافقـة ع موقفـــكـ

بس ما حبيت أجــآدل .. لأنــها وآضحــة

الشمس ما بتغطى بغربــــآل :ShababSmile116:

وما بدي أعلق ع كلامـك .. لأنو مش خرج نتجادل فيهـ !!

رح اكتفي بس بهالفيـــديو .. فيكم اتشوفوهـ

وتعرف مين هيي مصــــر ..

أكتر دولة بحبوهـآ اليهود بعد أمريكـــآ ,,

http://www.youtube.com/watch?v=

ولو اني ما بقصــــد الشعب .. بس حكومتكم هاي

اللي مش عارفين حقيقتها لهلأ .. أو عارفيـن وبتكابروآ

مش عارفي بالزبــط ,,

حسام المصرى
05-09-2010, 11:20 AM
أنا مشفتش الفيديو

أكتر دولة بحبوهـآ اليهود بعد أمريكـــآ

أنتى مخطئة تماما .. مهما حصل الكره موجود واسرائيل بتكرهنا ونفسها تحتلنا تانى .. بس ده فى أحلامهم ...

والفيديو حتى لو فيه ايه الا انه بالتأكيد لن يمثل مصر ..

اسد 22
05-09-2010, 11:27 AM
ما قرأت الموضوع بالكامل

لاني ما بوجع راسي بالسياسة بس يمكن وجعت راسي حالياً

ولا يمكن اسير معركة والكل متفارقين ولكل دولة عشرين قائد إذا مش اكتر

وعشرين رأي

ازاي هيتوحدو ا

إذا في البيت عشرين راس وعشرين رأي لازم نستيجب للاسلام

لا سلام ولا شمام

ولا مؤتمرات بتعمل على الخداع وتغطية جرائم الاحتلال وجرائمهم

حسام المصرى
05-09-2010, 12:37 PM
ما قرأت الموضوع بالكامل

لاني ما بوجع راسي بالسياسة بس يمكن وجعت راسي حالياً

ولا يمكن اسير معركة والكل متفارقين ولكل دولة عشرين قائد إذا مش اكتر

وعشرين رأي

ازاي هيتوحدو ا

إذا في البيت عشرين راس وعشرين رأي لازم نستيجب للاسلام

لا سلام ولا شمام

ولا مؤتمرات بتعمل على الخداع وتغطية جرائم الاحتلال وجرائمهم

نورت الموضوع وردك رائع جدا..

حقيقى أنى أحترمك

فلسطينيه والراس مرفوع
05-09-2010, 02:41 PM
أنا مشفتش الفيديو

أكتر دولة بحبوهـآ اليهود بعد أمريكـــآ

أنتى مخطئة تماما .. مهما حصل الكره موجود واسرائيل بتكرهنا ونفسها تحتلنا تانى .. بس ده فى أحلامهم ...

والفيديو حتى لو فيه ايه الا انه بالتأكيد لن يمثل مصر ..

مممممممم

انا عارفي عنـك يا حســـآم !!

لهالدرجة مقتنع بحكومتـــكـ وشايف موقفهـــآ صح ؟

:ShababSmile235:

يعني كلها أدلة إدانة ضدهـــآ

ع أي أســآس بتدآفع وشايفهم ملائكـــة !!

أو شكلــك مش عايش بمصـر أصلا :ShababSmile225:

حسام المصرى
05-09-2010, 02:58 PM
مممممممم

انا عارفي عنـك يا حســـآم !!

لهالدرجة مقتنع بحكومتـــكـ وشايف موقفهـــآ صح ؟

:shababsmile235:

يعني كلها أدلة إدانة ضدهـــآ

ع أي أســآس بتدآفع وشايفهم ملائكـــة !!

أو شكلــك مش عايش بمصـر أصلا :shababsmile225:

يا ستى أنا مش مقتنع بحكومتى ولا حاجة .. أنا مقلتش كده

انتى كنتى بتقولى أن اسرائيل بتحب مصر ..

أنا بقولك لا اليهود مش بيحبوا مصر ولا احنا طايقينهم ..

عندك مثلا السادات لما راح الكنيست وخطب خطبته المشهورة .. كان معنى كده انه بيحيهم لاااااااا

على الاطلاق ..

ولكن فى معنى حديث الرسول أننا نبش فى وجوه وقلوبنا تكرههم ..

وأنا عايش فى مصر طبعا

فلسطينيه والراس مرفوع
05-09-2010, 04:40 PM
طيــب مـــآشي ..

جدآل عقيـم فش منو فــآيدي

ومش مجبورة أكمل (:

حسام المصرى
05-09-2010, 05:06 PM
ومين قالك أنك مجبورة ..

دى حاجة غريبة بصراحة

حسام المصرى
11-11-2010, 08:58 PM