نحن مع غزة
قديم 09-30-2011, 02:12 PM   #51
حسام المصرى
زائر

افتراضي رد: نقاش .. هندسة ولا طب ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الهدىمشاهدة المشاركة ممم

الانثربولوجي بذات نفسه علم آخر .. بندرسه كمان لكن مش هو المادة الاساسية ..

لانه مجال متعلق بجوانب اخرى .. و اصلا هو كان مع بدايته هدفه الرئيسي فهم المجتمعات الاخرى لمساعدة اوروبا على الاحتلال ههههههه

بيسموه العلم المخجل .. بسبب اهدافه الاستعمارية في البداية مع القرن ال19 ..

لكن بعدين تطور

العلوم الانسانية بتشمله و بتشمل الاجتماع و النفس و التربية ووو .. امور تانية اخرى

مش مهم ياكل عيش ولا لا ..

المهم يغذي العقل ^^

و يعطي حلول مجتمعية لمشاكل العصر :)

هذا كان على الهامش ..

اخليكم تكملوا صراعكم الابدي يا مهندسين و دكاترة ..

و انا براقبكم و احلل وضعكم :p

سلامي^^

يغذى العقل .. قلتيلى .. هههههههه
بس لو واحد خريج وبده يشتغل أهم شئ يعرف يغذى نفسه ومراته ..

عموما العلوم الثانية بتغذى العقل برده وكذلك بتجيب فلوس ..

لسة واللى راجع من صلاة الجمعة كان معايا 2 من كلية طب زمايلى فى المدرسة ..

بيقولوى هتخلص امتى بقولهم السنادى .. وحكتلهم على التدريب وكده .. قالولى ما شاء الله والله احنا ندمنا أننا دخلنا الكلية بتاعة الطب ولسة جيش وماجستير ودكتوراه وعمر طويل ..
  اقتباس المشاركة
قديم 09-30-2011, 05:52 PM   #52
.. ريتّـــا ..
زائر

البني آدم هادا عندو ثأر مع طبيب ههههه
الإنسانية أخلاق أول شي ومن بعديها empathy
مش هجوم زي اللي إنت عامله يا باش مهندس!!

اقتباس المشاركة
قديم 09-30-2011, 07:15 PM   #53
Dr.Yaso
زائر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام المصرىمشاهدة المشاركة عايزة تفهمينا أنك يا ام كماشة يللى بتكسرى سنان الناس وضروسهم بوحشية عندك إنسانية ..ههههههه

عموما يا ستى الإنسانية دى مش بتأكل عيش

احنا بنطمح للنواحي النسانية والأخلائية

ابل البرستيج اللي احنا اردي ماخدينو كمان

خلي اكل العيش للهندسة

استسلم
  اقتباس المشاركة
قديم 09-30-2011, 08:52 PM   #54
حسام المصرى
زائر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Yasoمشاهدة المشاركة

احنا بنطمح للنواحي النسانية والأخلائية

ابل البرستيج اللي احنا اردي ماخدينو كمان

خلي اكل العيش للهندسة

استسلم

هههههه ..

أنتم وجهتم النقاش لاشئ تانى ..

عموما اقراوا صفحات الجرائد وعدد الوفيات بسبب أخطاء الأطباء .. وعدد الدكاترة اللى تم سحب المهنة منهم .. وتشوفوا إنسانيتكم .. الطبيب اللى بيكسب فلوس حاليا صار ما فيه إنسانية وصار ورقة الكشف هى المهم .. وتمن العملية هو اللى هيخليه يعملها .. الإنسانية اتعدمت من زمان خيتى ..

الله لا يحوجنا لكم أبدا ..
الناس ما بتحب تروح للدكاترة أبدا ..

ما فينى أستسلم

لأن العالم كله يعر فأن الهندسة هى أساس تطور أى شئ ..

انا زوج اختى مهندس وأنا مهندس واخويا مهندس إن شاء الله .. وناس كتير مهندسين فى عيلتنا ما شاء الله كلهم تزوجوا وعايشين مرتاحين ومحدش فكر فى طب خالص ..

انتى كبنت طب مناسب ليكى فعلا ..

مع أن شوفى أنتى بقى عدد خرريجين الطب البنات .. دى طبعا مش هترضى بواحد أقل من دكتور أو مهندس أو محاسب مثلا منصبه كويس .. عشان يبقى فيه توافق ومشان هيك نسبة العنوسة مرتفعة بين الدكاترة ..
  اقتباس المشاركة
قديم 09-30-2011, 09:28 PM   #55
.. ريتّـــا ..
زائر

دخّلناها بالزواج كمان؟
الله يخليلك كل عيلتك
محدش شايف عيب بالهندسة
بس الغريب هجومك ع الأطباء محسسني إنها تجارة مخدرات لا سمح الله
اللي بصير عندك بمصر غير اللي بصير عند كل العالم وإنت لما بتقول طبيب بتجمع
الطبيب الفلسطيني والمصري والألماني والباكستاني سوا
الأصح تقول الطبيب " المصري " بياخد تمن الكشف 80 دولار !!
لإنو هالحكي ما بصير عنا بفلسطين
وما بصير عنا بأوروبا
عنا الأطباء ببلاش أو بمبلغ بسيط لا يذكر - بالنسبة للمواطنين واللاجئين المقيمين - هاد غير الأطباء الخصوصيين طبعاً
والأطباء الخصوصيين مش الكل بيتجه إلهم .. عند الحلات المستعصية بس .. وبهالحالة الدولة بتساعد

يعني ما تقعد تسب علينا كلنا .. سب على دكاترة مصر بس !!
والأصح إنو تقول طبيب شاطر وطبيب مش شاطر .. مش تقول العطار بيفهم أكتر منكو
لإنو عيب هالحكي .. دراسة 6-8 سنين مش بالهوا هدول .. وإنت مش أفهم من أقل دكتور - بتخصصه - لحتى تحكم عليه وتقول عليه شاطر ولا مش شاطر ..

حاسة النقاش معك عقيم :) هههه
عنجد .. ربنا يعين مراتك عليك !!

اقتباس المشاركة
قديم 09-30-2011, 10:07 PM   #56
حسام المصرى
زائر

ههههه ..
الدكتور المصرى يمكن أحسن دكتور فى العالم العربى .. ومجدى يعقوب أحسن جراح قلب فى العالم لو تعرفيه وكذلك دكتور تانى مو فاكر اسمه والله

قرايب صاحبى بيحكوا أنهم فى الامارات والسعودية كتير اوى .. والناس اللى بتيجى تكشف بتسأل الأول .. الدكتور مصرى أو لا ..

فيه دكاترة عندنا بمصر وتأمين صحى والكشف بيبقى مجانى وكمان مستشفيات حكومية الكشف بيكون تقريبا ببلاش .. بس الكفاءة أو الدكتور طبعا مش هياخد الوقت اللى يطلع فيه اللى عنده لأن ناس كتير بدها تكشف .. فمشان هيك أحيانا بيخونه التخصص ..

الطبيب الى بياخد تمن الكشف هادا بيكون كبير جدا ..

لكن طبعا حسب المنطقة .. يعنى لو فى منطقة فقيرة بيكون الكشف أقل من هيك بكثير ..

عموما مش ذنبى أنكم فهمتم الموضوع خطأ وقلبتوه مقارنة فى المهن وإنسانيات وحجات هيك ..

القصة وما فيها ..

انا مثلا طالب ثانوية عامة .. وبعيدا عن حكاية الميول لان لو كل واحد شاف ميوله ايه كنتى هتلاقى ناس غير الناس وأنه فى العالم العربى الدراسة ما بتسعاد الواحد ليعرف هو بيحب ايش .. لأن معظمها بيعتمد عل التلقين .. وبتبقى حالات قليلة اللى بيعرف ميوله وبيدخل الكلية اللى كان بده إياها ..

دلوقتى .. خلصت الثانوية بعمر 18 مثلا ..

و 7 سنين طب .. أدى 25 سنة .. و 3 سنين جيش وسنتين ماجستير .. ادى 30 سنة .. والراجل بيكون لسة معملش أى شئ فى حياته ..

وبده يتزوج وكده .. طبعا مرتبه مش هيبقى كويس إلا لما يوصل للمرحلة اللى يفتح فيها عيادة .. وطبعا دى محتاجة سنين أساسا من الشغل والجهد .... غير بقى مصاريف الزواج اللى بده يكونها ..

فمشان هيك الوضع صعب

وبمصر .. لو كنتم بتابعوا الأخبار كان فيه إضراب الأطباء بسبب تدنى مرتباتهم جدا .. بعض الناس للأسف مش قادرة تفهم أن الدكتور ده عشان يوصل محتاج سنين وجهد ودراسات طويلة جدا .. والأطباء طبعا من حقهم مرتباتهم ترتفع لأنها صراحة قليلة جدا ولا تكفى الشخص نفسه فما بالك بأسره ....

لا أعيب إطلاقا على الأطباء لشخصهم .. فالدراسة وطبيعة التطبيقات العملية هى من جعلتهم كذلك ..

وجعلت أعمال مثل الطب البديل محل اهتمام البعض او الطب بالأعشاب .. وكتير بيكون ناجح .. وده أثر على الأطباء أيضا ..

لذلك الطبيب بيقى كل همه أنه يهاجر لكندا يشتغل هناك

او مثلا يروح دول عربية زى الإمارات هناك فرق العملة بيخلى المرتبات عالية جدا وبالتالى الطبيب بيقدر يرجع بلده معاه فلوس ..

دى الفكرة ببساطة شديدة جدا والله ..

أصل أنا كنت فى حيرة بسبب الموضوع ده .. والمدرسين يحكولى ادخل طب وأبى يقولى ادخل هندسة .. وأنا بدى صيدلة كان .. بس دخلت هندسة .. والحمد لله من خلال التدريب مجال العمل فى الهندسة مفتوح جدا والوظائف والشغل مرتباتها كتير منيحة .. والحد الأدنى لمرتب المهندس فى دولة زى دولتى أكبر من الطبيب ..

وأتصور فى الدول العربية الوضع هيك ..

كمان من ناحية السوق الوضع بيحتاج مش لمهندسين بس .. لكن أشياء فيها فرص كتير زى مثلا بتوع نظم المعلومات وزى مخططى المشروعات وزى مصممى المواقع والامن الصناعى .. وهدول حتى تخصصات هندسية .. لأن الهندسة تضم تخصصات لا حصر لها ...

فصار طالب هندسة ممكن يختار كهربا أو ميكانيكا أو مدنى أو عمارة أو كيمياء أو بترول أو إنتاج أو طيران أو نووى .. والكثير جدا ..

نحنا هون مش نقلل من أشخاص .. كلهم على دماغنا من فوق وانا ذكرت أننا حلقة بنكمل بعض

بس انتم اللى قلبتم الموضوع هيك .. ومقارنات ..

ولو سالتى خطيبك يا ريتا .. فى دولة زى دولتك المهندس بياخد كام لو اشتغل فى الحكومة هلتاقى مرتبه حتى أعلى ..

وأنا النقاش معايا مش عقيم ولا اشى ..

بس أنتم اللى بتتكلموا فى وادى غير الوادى تبعى ومصرين على هيك .. فالمفروض نقاشكم اللى عقيم ..ههههه

ومراتى دى هبقى اخليها يوم تدخل المنتدى تقولكم بس على النعيم اللى عيشاه .. وإن شاء الله دكتورة يا صيلانية كمان ..هههههه
  اقتباس المشاركة
قديم 10-01-2011, 11:27 AM   #57
.. ليآل ~
زائر

ممممممم ^^

ماحبيت المطرح إلي وصل إلو النقاش !!~
  اقتباس المشاركة
قديم 10-01-2011, 02:57 PM   #58
حسام المصرى
زائر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .. ليآل ~مشاهدة المشاركة ممممممم ^^

ماحبيت المطرح إلي وصل إلو النقاش !!~

moi aussi

بس شو بدنا نعمل ..

كل واحد مهنته عزيزة عليه .. المفروض لما الواحد يتناقش ينسى هو ايه ويقول رأيه بصفة عامة

أنا مش عشان فى كلية هندسة بحكى المهندس ألإضل وهيك

ولكن من خلال مطالب السوق ودول الخليج والمرتبات ومواقف أدامى كثيرة جدا ..

والدليل أيضا أن عدد الناس اللى فى كلية هندسة كتير جدا لأن تخصصاتها البلد محتاجها ..

نورتى ليال
  اقتباس المشاركة
قديم 10-02-2011, 05:13 PM   #59
мℓααтн
زائر

بالنسـبة لي أنا .. :(
أخـتـأر التخصص اللي أحـبه ..
فـ خـلـصت الثانوي .. ودخـلت هَـندسه .. لآني ما أحب الطب .. وأحسها مسؤولية كَـبيرة .. :(
دخـلت هَـندسه .. ودرستها تِـرم .. ولقيتها بالمرره صَـعبه ..
فـ خـرجت منها .. ودخـلت فيزياء ..
وما زِلـت أدرسها في جَـامعه طَـيبه .. :)
  اقتباس المشاركة